Norwegian Space Agency
Norsk Romsenter skifter navn og får status som direktorat. Regjeringen styrker med dette romvirksomheten, en satsing som er avgjørende for å sikre norsk posisjon i en sektor som har hatt eksplosiv vekst de siste årene. Med Norges unike geografiske fortrinn er vår innsats helt essensiell på den internasjonale arenaen.
Det nye direktoratet får ansvar for den nasjonale satsingen, sikre at romvirksomhet bidrar til å løse samfunnsutfordringer og legge til rette for private selskaper, vekst og nye arbeidsplasser. Gjennom dette bidrar direktoratet til verdiskaping, innovasjon, overvåking av klima og miljø, kunnskapsdeling og en styrket samfunnssikkerhet.
Dette er den nye identiteten.
Identiteten bygger på et sterkt og gjenkjennelig symbol som gir klare assosiasjoner til romfart, satellittbaner og jordobservasjon.
Suisse Int’l er en neo-grotesk skriftfamilie utgitt av Swiss Typefaces i 2011 og designet av Ian Party. Designet følger stilen til andre sveitsiske neo-grotesker, men har flere subtile forskjeller enn for eksempel Helvetica og Univers. Suisse er en moderne tolkning, inspirert av de samme prinsippene, men med mer presisjon, bedre flyt, åpnere design og bedre digitale egenskaper.
Det er utviklet to ulike prinsipper for et grafisk tilleggselement. Det ene er basert på ulike satelittfoto og skal fungere som bakgrunner i presentasjoner, på web og for eksempel backdrop, mens det andre tilleggselementet har en mer presis tilknytting til logosymbolet. Begge er basert på en dyp svart farge i graderinger mot en stram fargepalett.
Vi skulle skifte navn. Vi skulle ha ny logo og ny visuell identitet. Og selvfølgelig hadde vi dårlig tid. Tank tok utfordringen på strak arm. Jobbet metodisk og raskt, med rom for nye idéer og kreative snuoperasjoner. De leverte løsninger som ikke bare ble godkjent, men som imponerte oss. Dessuten er de skikkelig hyggelige folk.
Marianne Moen, kommunikasjonssjefAdministerende direktør, Christian Hauglie-Hanssen lanserer den nye identiteten for full sal.